Gezichten achter de Pinksterconferentie - Martijn Hoogenraad & Michael van der Ven

Martijn Hoogenraad en Michael van der Ven zijn de coördinatoren van de afdeling ‘verkeer en parkeren’ tijdens de Pinksterconferentie. Ik praat met Martijn (28), die al elf jaar betrokken is bij deze afdeling, maar een paar jaar geleden coördinator werd. Naast zijn school en studie werkte Martijn in zijn vrije tijd bij een bedrijf dat de borden en verkeersregels aflevert en plaatst, onder andere bij Lowlands op het Walibi-terrein. Hij was een jaar of zestien toen hij hoorde van Opwekking. Als christen wilde hij wel als vrijwilliger bij zo’n christelijke conferentie gaan helpen. Na een mailtje naar iemand uit de kerk in Zwolle was dat snel geregeld. ‘Ik zat toen in het eerste jaar van mijn studie verkeerskunde. Bij mij was en is eigenlijk alles verkeer,’ zegt Martijn.

Wat doe je tegenwoordig voor de kost?
'Ik ben verkeerskundige en ben betrokken bij de problematiek van transport van A naar B, ongeacht het transportmiddel. Niet alleen bij evenementen, maar ook het gewone dagelijkse verkeer van huis naar werk. Ik heb dat voor de Tour de France gedaan toen die in Nederland startte en voor de Giro d’Italia van afgelopen voorjaar en bijvoorbeeld de nucleaire top in Den Haag, twee jaar geleden. Voor Opwekking doe ik dit werk vrijwillig, maar het is tegelijk mijn beroep.’

Wanneer beginnen jullie met de voorbereidingen?
‘Eind augustus beginnen we met een klein team met de verkeersplannen voor de volgende Pinksterconferentie. Later stemmen we het verkeersplan af met de politie, de gemeente Biddinghuizen en de mensen van Walibi. Michael doet de personele zaken en de communicatie met alle medewerkers. Dat zijn er ruim tweehonderd, onder wie zo’n vijftig gecertificeerde verkeersmedewerkers. Dat betekent dat deze mensen op het terrein dezelfde bevoegdheden hebben als de verkeerspolitie.’

Hoe zie jij het verkeers- en parkeerteam in het hele plaatje van de Pinksterconferentie?
‘Al die verkeersvrijwilligers vormen het visitekaartje van de conferentie. Ze geven de eerste indruk van de conferentie. Als mensen via ons goed binnenkomen, is de helft gewonnen. Wij kunnen de sfeer op de conferentie maken of breken. Als er irritatie ontstaat bij het binnenrijden en het parkeren door onze mensen, dan hebben wij iets fout gedaan. Wij staan er om Christus uit te dragen op het moment dat iemand het terrein op rijdt. Staan we daar als een chagrijn voor ons uit te kijken of doen we onvriendelijk als iemand niet helemaal begrijpt wat we bedoelen, dan kan dat zo’n nare ervaring zijn voor die persoon, dat het zelfs nawerkt in de samenkomst en bij het luisteren naar de boodschap.’

Soms denk ik: je zal er maar staan. De hele dag in weer en wind... Hoe zie jij dat?
‘Zeker, als je de hele dag in zo’n oranje hesje staat en niets meemaakt van de blije samenkomsten die je in de verte wel hoort, dan vraagt dat een heleboel genade en doorzettingsvermogen. Met het thema ‘Samen Jezus leven’ hebben we als verkeersteam dit jaar extra aandacht besteed aan de manier waarop we overkomen. Ik hoop dat mensen daar iets van hebben gemerkt.’

Missen jullie de samenkomsten niet?
‘De meeste vrijwilligers maken weinig van het programma zelf mee. Maar dat nadeel valt in het niet bij de zegen die we als vrijwilligers ontvangen. Met name tijdens de opbouwweek worden wij met elkaar en door elkaar zo enorm bemoedigd. Daar kan ik helemaal emotioneel van worden. God is zo goed voor ons. Dat kan ik niet onder woorden brengen. Ik zou haast zeggen: Try me out. Kom volgend jaar ook helpen, dan zie je en ervaar je wat ik bedoel.’

Ontvang het laatste nieuws in uw inbox

Ontvang het laatste nieuws en een overzicht van alle activiteiten, producten en acties van Opwekking.