Voor veel christenen is het een uitdaging om regelmatig Bijbel te lezen. In dit artikel tien ideeën om een nieuwe start te maken én het vol te houden.

Je hebt jezelf voorgenomen om dagelijks in je Bijbel te lezen en in het begin lukt dat ook nog wel. Maar dan komt er iets tussendoor waardoor je het Bijbellezen een keertje overslaat – drukte op je werk, een ziek kind - en voor je het weet is de regelmaat verdwenen.

Je bent zeker niet de enige die hier tegenaan loopt. In 2017 las 16 procent van alle Nederlanders de Bijbel ‘wel eens’. Slechts 5 procent van alle Nederlanders leest de Bijbel minimaal één keer per week en 3 procent leest de Bijbel dagelijks (bron: Nederlands Bijbelgenootschap).

Maar God zegt dat zijn Woord als voedsel is: (…) om u te laten weten dat de mens niet alleen van brood leeft, maar dat de mens leeft van alles wat uit de mond van Here komt (Deuteronomium 8:3b). Geen mens kan zonder voedsel. Als we niet eten, verhongeren we. Als we onszelf niet vasthoudend voeden met Gods Woord, verhongert onze ziel.

Voed je ziel
Toen onze baby werd geboren, veranderde alles – vooral onze slaapgewoontes. Er waren ochtenden dat mijn man en ik worstelden om uit bed te komen om God te ontmoeten in zijn Woord. Maar de worsteling was het waard.

Het spreken van God door zijn Woord bracht verandering in ons leven. Dat merken we elke dag weer:

  • Hij verbergt zijn Woord in ons hart en zijn Geest brengt het in onze gedachten naar boven op het juiste moment
  • Het vernieuwt ons denken, waardoor we ons richten op zaken van eeuwigheidswaarde
  • Het opent onze ogen om steeds weer vanuit Gods perspectief te kijken
  • Hij geeft ons wapens om zonde en verleiding te weerstaan
  • Hij herinnert ons eraan dat Christus onze grootste vreugde en meest waardevolle schat is.

Je kunt niet elke maaltijd die je ooit hebt gegeten, onthouden, maar al die maaltijden hebben je wel gesterkt. Zo zul je ook niet elk Bijbelvers dat je gelezen hebt onthouden, maar God versterkt je vertrouwen in Hem als je ervoor kiest jezelf vasthoudend te voeden met zijn Woord.

10 ideeën om dagelijks Bijbel te lezen
Het is niet zo dat er maar één manier is om je Bijbel te lezen – ieders stille tijd zal er anders uitzien – maar er is wel één manier om na te streven: vasthoudend.

Als je God in zijn Woord zoekt, vraag Hem dan om je een steeds dieper verlangen te geven hiervoor. Vraag Hem je te helpen; dat je niet afgeleid wordt door vermoeidheid, allerlei taken en onbelangrijke zaken. Vraag Hem je ogen te openen om de glorie van Christus te zien, en je oren te openen om het goede nieuws van het evangelie te horen in alles wat je leest.

Spreek vervolgens met jezelf af om elke dag te lezen – zelfs als het maar vijf minuten is – en zoek naar specifieke manieren om het tot een gewoonte te maken. Een paar tips, in willekeurige volgorde, hoe je dat zou kunnen doen:

  1. Leg je telefoon weg!

Onze telefoons zijn ontzettend handig, maar ook ontzettend afleidend. Leg je telefoon in een andere ruimte zodat je tijdens het lezen niet verleid worden om te checken of je berichten hebt of door je social media te scrollen.

  1. Een andere Bijbel

Koop een nieuwe Bijbel of een andere vertaling dan je gewend bent. Een gloednieuwe Bijbel kan een goede motivatie zijn om je nieuwe leesgewoonte te starten. De schone bladzijdes nodigen je uit om passages te markeren, notities te maken en dat wat je leest ook toe te passen. Leg daarom ook een potlood of pen klaar en eventueel een notitieboekje.

  1. Zet het in je agenda

Het voelt misschien wat zakelijk om Bijbellezen in te plannen in je agenda. Maar belangrijke afspraken schrijf je toch ook in je agenda, zoals familiefeestjes, een avond uit met je echtgenoot en activiteiten op de school van je kinderen? Dat doen we omdat we ernaar uit zien tijd door te brengen met deze mensen – hoeveel temeer verheugen we ons op tijd met God? Plan je Bijbelleestijd in je agenda als een heilige afspraak die je niet wilt missen.

  1. Lees elke dag op dezelfde plek

Een gewoonte blijft beter hangen als je die steeds herhaalt. Daarom is het handig om steeds dezelfde plek te kiezen voor het Bijbellezen. Voor mij is dat de bank in de woonkamer. Maar misschien werkt het voor jou beter om te lezen in de trein op weg naar je werk. Of aan de keukentafel.

  1. Verwijder afleidingen

Wat leid je nog meer af van het Bijbellezen, behalve je telefoon? Is het de berg was die nog gestreken moet worden? De stapel afwas op het aanrecht? Je volle mailbox en agenda? Die opdracht die je volgende week af moeten hebben? Wat het ook is, het loopt niet weg – het is er ook nog als je klaar bent met Bijbellezen. Bovendien is de kans groot dat je deze taken vervolgens meer geïnspireerd zult oppakken, doordat je ze korte tijd opzij hebt gezet.

  1. Begin klein

Voor ambitieuze mensen kan het verleidelijk zijn om gelijk vol gas te gaan. Maar het is belangrijk om jezelf niet te overvragen want je loopt het risico dat je het dan eerder opgeeft. Begin met een stap waarvan je weet dat je die kunt volhouden: lees 5 minuten per dag in de eerste week en bouw je leestijd elke week op tot je een routine bereikt die voor jou werkt.

  1. Gebruik een Bijbelleesplan

Een Bijbelleesplan kan je helpen om een gewoonte te maken van het openen van je Bijbel. Laat je niet onder druk zetten om dat plan in een jaar af te ronden, zoals veel Bijbelleesplannen doen (ik heb er drie jaar over gedaan!).

  1. Luister naar preken over de Bijbel

Wat heeft dit te maken met het regelmatig lezen van de Bijbel? Alles. Door te luisteren naar de manier waarop sprekers de Bijbel uitleggen, interpreteren en toepassen, kun je leren dat zelf ook te doen.

  1. Doe het eens anders

Misschien ben je gewend altijd grote hoofdstukken te lezen. Zoek dan nu eens (online) op een bepaald thema uit de Bijbel en zoek alle teksten op die hiermee te maken hebben, zoals gerechtigheid of vrede. Je zult verbaasd zijn hoeveel God te zeggen heeft. Andersom kan ook: ben je gewend alleen korte teksten te lezen, kies er dan eens voor een tijdlang alleen complete hoofdstukken te lezen. Maak je nooit aantekeningen, maar lees je alleen maar? Schrijf dan nu eens iedere dag één Bijbeltekst op die er uitspringt. Zo’n frisse benadering helpt!

  1. Vergeet Gods genade niet

Laat je geen schuldgevoel aanpraten. Of je gisteren nou vijf minuten of vijf uur hebt doorgebracht in Gods Woord, of dat het helemaal niet gelukt is deze keer, door Gods genade, door Jezus Christus, ben je in God ogen geaccepteerd. Zijn genade bedekt je als je het vergeet, faalt of andere dingen nastreeft – maar Hij is niet van plan het daarbij te laten. Dus begin vandaag gewoon opnieuw. Die vijf minuten lijken misschien niks voor te stellen, maar ze kleuren je dag!

Dit is een samenvatting van het artikel van Kristen Wetherell. De volledige tekst – met meer ideeën – vind je op www.kristenwetherell.com. Kristen Wetherell is auteur en Bijbelleraar. Met haar man en kinderen woont ze in Illinois, Verenigde Staten.

Bijbeljaar
Als redactie hebben we in 2019 veel aandacht besteed aan het belang van Bijbellezen. Hoe is het bij jou gegaan dit jaar? Ben jij vaker in de Bijbel gaan lezen en hoe heb je dat aangepakt? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en tips. Mail ons op redactie@opwekking.nl

Ontvang het laatste nieuws in je inbox

Ontvang het laatste nieuws en een overzicht van alle activiteiten, producten en acties van Opwekking.